‘Šabački vašar’ u hvarskom Arsenalu

Nakon što je nedavno nekoliko stotina građana Hvara zbog nesnosne buke iz noćnih klubova potpisalo tri peticije nazvane “Pravo na dostojanstvo grada”, koje su stigle na stol gradonačelnika Pjerina Bebića on i Gradsko vijeće će se, prema svemu sudeći, već uskoro suočiti s još jednom peticijom hvarskih obrtnika i umjetnika koji se bune protiv “šabačkog vašara” u hvarskom Arsenalu.
Dakle, suradnjom Grada Hvara i udruge “Crveni koralj” iz Zagreba, u toj monumentalnoj građevini iz 16. stoljeća 10. kolovoza otvorena je izložba koja je posjetiteljima, prema zamisli autora prof. Mihovila Ritonije, trebala predstaviti nezaboravnu morsku priču iz Hrvatske.
Tako se na čak 530 četvornih metara jednog od najljepših i najbolje sačuvanih povijesnih brodogradilišta na Mediteranu, istodobno prezentiraju panoi i fotografije Arsenala, priča o dalmatinskoj gajeti, virtualni akvarij i morski koralji, slike, nakit, kalendar, knjige… A što zapravo ljuti Hvarane?

Većina hvarske ponude s markicom ‘Made in China’

– Grad je bez natječaja najatraktivniji prostor u gradu namjestio prijatelju pročelnika Joška Domančića, premda je poteštat Bebić lani pri otvaranju jedne izložbe u Sv. Marku rekao da će Arsenal dati na privremeno korištenje domaćim umjetnicima.
Zašto nije ispunio svoje obećanje treba provjeriti u Gradskoj upravi, međutim, mi smo, s obzirom na to da većina hvarske ponude nosi markicu “Made in China”, posjetiteljima baš na tom mjestu željeli predstaviti jednu drugu sliku Lijepe Naše, to jest ono što je plod ruku domaćih umjetnika i obrtnika – kaže Tanja Ćurin, poznata dizajnerica nakita.
Tome dodaje da se Hvar umjesto takvih sadržaja ove godine prezentira gotovo skandaloznom prljavštinom, bukom, galamom, a nerijetko i tučnjavom, ima tehno partyje i cajke, a najljepši prostor u gradu praktično je pretvoren u “šabački vašar”, jer u njemu ima svega pomalo, što je opet posloženo bez odgovarajućih kriterija i konzultacija sa strukom.
A tu su, prema njezinim saznanjima, sukladno potpisanom ugovoru trebali biti muzej koralja, uključujući akvarij sa živim koraljima, radionice za obradu nakita, te makete galija naših poznatih maketara. Umjesto toga dobiven je sasvim drukčiji postav koji, prema njezinu mišljenju, može malo koga zadovoljiti.

Protiv fluorescentne rasvjete i ‘nespojivog spoja’

– Najgore je to što Grad prema ugovoru za tu, nazovimo je izložbu, daje prostor i plaća radnike, a dobit od ulaznica, koje se navodno prodaju po 35 kuna, dijeli pola-pola sa spomenutom udrugom. Zato ćemo mi na kraju ljeta postaviti pitanje ne samo gradonačelniku, nego i Gradskom vijeću, koliko je to Grad zaradio tim projektom.
S druge strane, svi dobronamjerni Hvarani su protiv bilo kakve devastacije Arsenala, čiji prostor mora ostati netaknut, što znači da u prvom planu mora biti arhitektonska i povijesna ljepota toga zdanja, a ne neonska rasvjeta koja inače u gradu nije dopuštena – govori Tanja.
Prema tomu, netko je već prije bio protiv “lasvegasiranja” otočne metropole, odnosno odredišta koje se organiziranim turizmom bavi više od 140 godina.
A da hvarski obrtnici i umjetnici ne protestiraju samo protiv fluorescentne rasvjete i “nespojivog spoja”, kada je riječ o postavu, o čemu je krajem kolovoza polemično pisala i viša kustosica Muzeja hvarske baštine Mirjana Kolumbić, govori i to što naročito apostrofiraju zavjese iz Indije, pa i lustere od 7 eura iz “Ikeinih” trgovina, koji nisu primjereni tom vrijednom prostoru.
Ipak, najviše ih boli netransparentno postupanje s Arsenalom i pogodovanje nekim kvazistručnjacima koji u Hvar, kako im se čini, dolaze samo da bi ljudima “solili pamet”.
– Grad bi trebao voditi više računa o svojim obrtnicima i umjetnicima, a ako se odluči iznajmljivati prostore u svojoj ingerenciji, nadasve objekt ovakvog značaja, onda je potrebno konzultirati struku i poštovati zakonske procedure. Privatnim interesima u ovakvom prostoru nema mjesta – zaključila je obrtnica Sonja Šoša.
Napisao i snimio: Mirko Crnčević

Nives Tomasović: Predlagali smo arheološku prezentaciju

– Grad uprihođuje od turizma u širem smislu, pri čemu su atrakcije, poput Arsenala, relevantne za turističku konkurentnost. Stoga otvaranje Arsenala ne bi smjelo biti uvjetovano zaradom od ulaznica i slično, jer je prioritet osigurati dostupnost posjetiteljima.
Muzej hvarske baštine prošlih je godina postavio relevantne izložbe kojih su pojedini dijelovi ovdje kopirani. Lani je Muzej Gradu Hvaru bez naknade posudio dvije izložbe i rasvjetu da bi posjetitelji imali razloga zadržati se u prostoru Arsenala. Ipak, ove godine je bio zatvoren od svibnja do kolovoza, pretpostavljamo radi nedostatnog prihoda od ulaznica koji ne pokrivaju troškove.
U apsurdnom strahu od prelijepog prostora Arsenala u kolovozu je pak osvanuo pretrpan sadržajima što su blijedi izgovor dućanu bižuterijom koji tamo posluje. Muzej je bio predlagačem arheološke prezentacije, ali prijedlog, nažalost, nije prošao – kaže Nives Tomasović, ravnateljica Muzeja hvarske baštine.

‘Nema ništa spornoga’

– Grad nikada nije zaprimio niti jedan zahtjev hvarskih obrtnika ili umjetnika, pa tako ni prijedlog Muzeja hvarske baštine za korištenje Arsenala. Učinila je to udruga “Crveni koralj”, s tim da je Grad zapravo nositelj izložbe, a spomenuta udruga suorganizator, pa su na njezin teret pali troškovi postava, promidžbenog materijala, plaćanja radnika, itd.
Sporazumom o poslovnoj suradnji smo javno predstavili u programu lokalne radiopostaje, pa je javnost upoznata da u njemu nema ništa sporno i nepovoljno za Grad Hvar. Arsenal nije poslovni prostor i da temeljna stvar nije novčana zarada, nego, naprotiv, kvalitetna kulturna ponuda.
Broj posjetitelja, ali i njihovi komentari, najbolji su pokazatelj o uspjehu izložbe, premda se slažemo da uvijek može biti bolje – kaže Joško Domančić, pročelnik JUO-a Grada Hvara i voditelj projekta. Kaže i da je prof. Ritonija tek njegov poznanik, ni manje, ni više nego i oni koji prigovaraju postavljenoj izložbi.
Izvor:Slobodna Dalmacija

Facebook
WhatsApp
Twitter

POVEZANO